Sök:

Sökresultat:

91 Uppsatser om Simulerad hög höjd - Sida 1 av 7

PÄverkas sömnkvaliteten av vistelse pÄ simulerad hög höjd?: en pilotstudie

Tidigare studier har visat en samband mellan dÄlig sömn och hög höjd. Syftet med denna studie var att undersöka om sömnkvaliteten pÄverkas av vistelse pÄ simulerad hög höjd. Sex manliga försökspersoner (20-34 Är, medelÄlder 23,8 Är) deltog i studien. Under tvÄ veckor, i tvÄ perioder, sov försökspersonerna fem nÀtter pÄ simulerad hög höjd pÄ cirka 2740 meter och fem nÀtter pÄ lÄgland. Fösökspersonerna skattade sin sömnkvalitet i ett formulÀr efter varje natt.

Ein Volvo, bitte!

Syftet med vÄr studien var att fördjupa oss inom fusionsteori och dess managementproblematik det innebÀr, i samband med en fusion. Genom att göra en simulerad fusion mellan Volvo PV och BMW hoppades vi kunna fÄ förstÄelse för fusionsteori. Förutom detta granskade vi om uppköpet av Volvo PV frÄn BMW:s sida innebÀr bÀttre synergieffekter för dessa bÀgge företagen och om samargbetet gynnar Volvo bÀttre Àn vad det gjorde med Ford. VÄrt resultat visade att fusionen mellan BMW och Volvo skulle gynna bÄda företagen. Kvalitéer som de bÄda företagen besitter skulle stÀrka de bÄda varumÀrken jÀmtemot deras huvudkonkurrenter.

Simulerad interaktiv arbetsmiljö : FrÄn teori till design och implementering

This is a thesis on D-level. In a previous course, at our program Computer Science, we came up with an idea of how to improve/complement training for new employees who are situated in a stressful workplace at companies who are in a constant need of rehiring. We developed this concept and came up with an idea for a simulator that could train staff as well as relieve stress and tension for new employees. The idea matured and became a Serious Game simulator based on a dual-wield Wii-controlled PC-based simulator with Bluetooth support.The purpose of this paper is to produce a design concept for a simulator as well as conducting research on the topics: mental and physical learning abilities, psychomotor abilities, visual perception, hand-eye coordination, confidence, simulators and Serious Games. The conducted research will be the foundation for the design concept which will be implemented in our co-workers', Henrik Djerf & Daniel Gomez-Ortega, prototype.

Situationsmedvetenhet i en simulerad vÀrld : anvÀndandet av SAGAT-metoden i en simulator -

Detta experiment hade tvÄ syften, dels att undersöka skillnader i situationsmedvetenhet och prestation mellan officerare och studenter i en simulerad vÀrld, dels undersöka hur tvÄ olika sÀtt att mÀta situationsmedvetenheten samvarierar. Simulatorn som anvÀndes var det kommersiella spele t"Delta Force 2" dÀr ett eget scenario byggdes. För att mÀta situationsmedvetenheten anvÀndes tvÄ metoder, SAGAT-metoden och Cooper-Harper- metoden. SAGAT-metoden innebÀr att man bryter simuleringen och försökspersonen fÄr svara pÄ frÄgor som rör var de Àr, vad som hÀnder och vad som kommer att hÀnda. Denna metod mÀter situationsmedvetenheten objektivt till skillnad frÄn Cooper-Harper som mÀter situationsmedvetenheten subjektivt, försökspersonen fÄr efter experimentets slut skatta sin egen uppfattade situationsmedvetenhet.

UtvÀrdering av simulatorer och emulatorer för inbyggda system

Uppdragsgivaren Saab Electronic Defence Systems i Jönköping erbjuder ett flertal produkter frÀmst inom avioniksystem. För att kunna utvÀrdera och kontrollera produktens design i ett tidigt skede sÄ kan en simulering av systemets beteende och att felsöka sÄ tidigt som möjligt vara ett möjligt alternativ. En systemsimulering kan innebÀra att mjukvaruutveckling och felsökning kan pÄbörjas lÄngt innan hÄrdvaruprototypen Àr tillgÀnglig, med samma storlek och komplexitet som systemet.Andra fördelar med simulering Àr att det gÄr enklare att faststÀlla orsaken till systemkrasch, hitta de lÀngsta exekveringstiderna och göra felinjiceringar. Syftet med detta examensarbete Àr att testa och utvÀrdera hur simulatorer och emulatorer Àr som utvecklings- och testverktyg.Rapporten innehÄller en marknadsundersökning dÀr tio stycken emulatorer och simulatorer hittades. Av dessa valdes tvÄ stycken ut, Wind River Simics och Imperas OVPSim.

Trasdocksanimering : En teknik för dynamisk animation i datorspel

En stor del av spelkÀnslan ingÄr i hur saker beter sig och hur karaktÀrer rör sig. Animering Àr ett viktigt verktyg för att Ästadkomma realistiska rörelser men rÀcker i mÄnga sammanhang inte för att leverera en fullÀndad kÀnsla av realism. I fall interaktion med omvÀrlden Àr av stor vikt kan det vara nödvÀndigt tillÀmpa tekniker för dynamisk animation, ett komplext omrÄde som har potential att öka interaktivitet i datorspel.Detta arbete presenterar en teknik för att tillÄta animation att pÄverkas av externa krafter sÄsom gravitation, friktion, kollision och annat. Tekniken bygger pÄ simulerad fysik i form av trasdockor (eng. ragdolls) som animeras genom data frÄn animation och fysikberÀkningar presenterade hÀri.Tekniken testades i en applikation dÀr trasdockorna animeras samtidigt som de utsÀtts för externa krafter.

Studie av energianvÀndningen pÄ Spira förskola: En jÀmförande studie av faktiskt och simulerad energianvÀndning samt en parameterstudie av ingÄende data vid simuleringar av energianvÀndning

I detta arbete har den faktiska och simulerade energianvÀndningen pÄ Spira förskola i LuleÄ undersökts. Den faktiska specifika normalÄrskorrigerade energianvÀndningen faststÀlldes till 121,4 kWh/kvm Är. Vid projektering av förskolan uppskattades den specifika energianvÀndningen med hjÀlp av simuleringsprogrammet VIP-Energy till 78,5 kWh/m2 Är. DÀrmed översteg den verkliga anvÀndningen den simulerade med 54,6 %.En parameterstudie av indata till simuleringsprogramet har ocksÄ genomförts med avsikt att faststÀlla den totala förÀndringen i energianvÀndning dÄ indata Àndras. Följande parametrar har studerats;?Drifttid hos ventilationssystemet?Horisontvinkel?Inomhustemperatur?Klimatzonen?Kvot mellan till- och frÄnluft?LuftomsÀttning för ventilationssystemet?Solreflektion frÄn omgivande mark?Temperaturverkningsgrad?Vindhastighet?Vridning av byggnadenNyckeltal som kan anvÀndas för att snabbt uppskatta pÄverkan pÄ den totala energianvÀndningen har ocksÄ sammanstÀllts för majoriteten av de studerade parametrarna.

Lean om lean : en vÀrdeflodesanalys av en lean-ledarutbildning

Detta arbete beskriver en elektrisk pulsgenerator, dess konstruktion och ingÄende komponenter.SÀrskild uppmÀrksamhet Àgnas Ät det triggade gnistgapet och triggpulsgeneratorn. Gnistgapetskonstruktion beskrivs. En SPICE-modell utvecklas för gnistgapets urladdningskanal.Urladdningskanalens egenskaper simuleras. Simulerad och fotograferad kanalradie jÀmförs.NÄgra genomförda försök beskrivs kort, dÀribland det katastrofala och avslutande försöket. Detavslutande försöket analyseras.

Bildanalys för navigering i autonoma sensor-platformar

Det bör vara möjligt att skapa verktyg för att beskriva scenarion och med hjÀlp av tillgÀnglig mjukvara för visualisering kunna spela upp bÄde verkliga och simulerad bilddata. Detta examensarbete beskriver hur nÄgra sÄdana verktyg tagits fram. Till förfogande fanns en stor mÀngd bilddata, insamlad pÄ ett militÀrt övningsomrÄde som dessutom finns representerad som en syntetisk omvÀrldsmodell. Insamlingen gjordes med en UAV (Unmanned Aerial Vehicle)- prototyp, som var utrustad med videokamera, IR-kamera och tröghetsnavigeringssystem. För att simulerad bilddata skulle fÄ ett verklighetstroget intryck placerades markfordon ut i den syntetiska modellen pÄ exakt samma position som under fÀltförsöken.

Bildanalys för navigering i autonoma sensor-platformar

Det bör vara möjligt att skapa verktyg för att beskriva scenarion och med hjÀlp av tillgÀnglig mjukvara för visualisering kunna spela upp bÄde verkliga och simulerad bilddata. Detta examensarbete beskriver hur nÄgra sÄdana verktyg tagits fram. Till förfogande fanns en stor mÀngd bilddata, insamlad pÄ ett militÀrt övningsomrÄde som dessutom finns representerad som en syntetisk omvÀrldsmodell. Insamlingen gjordes med en UAV (Unmanned Aerial Vehicle)- prototyp, som var utrustad med videokamera, IR-kamera och tröghetsnavigeringssystem. För att simulerad bilddata skulle fÄ ett verklighetstroget intryck placerades markfordon ut i den syntetiska modellen pÄ exakt samma position som under fÀltförsöken. Markfordonens position mÀttes in med DGPS och UAV:ns hastighet, position och rotation bestÀms med GPS och tröghetsnavigeringssystem. Resultatet, i form av lagrad tröghetsnavigerings- och sensorstyrnings-data, ges efter en Kalmanfiltrering och blir vanligtvis noggrannare Àn vad som erhÄlls frÄn de respektive delsystemen. Tyngdpunkten i arbetet lÄg i att ta fram Matlab-funktioner som plockar ut rÀtt vy vid rÀtt tidpunkt och ÄskÄdliggör detta pÄ ett tydligt sÀtt, samt att placera ut markfordonen enligt de givna koordinaterna.

Utveckling och prov av en 50 kJ elektrisk pulsgenerator

Detta arbete beskriver en elektrisk pulsgenerator, dess konstruktion och ingÄende komponenter.SÀrskild uppmÀrksamhet Àgnas Ät det triggade gnistgapet och triggpulsgeneratorn. Gnistgapetskonstruktion beskrivs. En SPICE-modell utvecklas för gnistgapets urladdningskanal.Urladdningskanalens egenskaper simuleras. Simulerad och fotograferad kanalradie jÀmförs.NÄgra genomförda försök beskrivs kort, dÀribland det katastrofala och avslutande försöket. Detavslutande försöket analyseras.

Robust algoritm för beröringsfri diametermÀtning i skördaraggregat

Det första steget i produktionskedjan för trÀvaror Àr skördaren vars uppgift Àr att avverka och sönderdela trÀd. Sönderdelningen till stockar baseras pÄ sÄgverkens bestÀllning som innehÄller information om önskad lÀngd och diameter. DiametermÀtning i skördare genomförs idag med berörande teknik som i takt med att kraven för trÀproduktion ökar kommer vara tvungen att förbÀttras alternativt bytas ut.I tidigare studier har beröringsfri diametermÀtning med lasertriangulering genomförts som visar att en ökad mÀtnoggrannhet gÄr att uppnÄ, men att robustheten för ett sÄdant system mÄste öka för att kunna anvÀndas i praktiken. I studierna föreslÄs förbÀttring av mÀtsystemets algoritm som ett naturligt nÀsta steg för att öka robustheten.I detta examensarbete utvecklas en algoritm som med mÀtdata frÄn det ovan nÀmnda systemet strÀvar efter att göra en robust diametermÀtning. I algoritmen löses tvÄ delproblem dÀr det första Àr att identifiera bra mÀtdata genom sökning och eliminering av extremvÀrden och det andra Àr att anpassa en trÀdmodell för att utifrÄn denna berÀkna diametern.

Effektivisering av materialflöde : FrÄn plockning i lager till lastat transportmedel

Det första steget i produktionskedjan för trÀvaror Àr skördaren vars uppgift Àr att avverka och sönderdela trÀd. Sönderdelningen till stockar baseras pÄ sÄgverkens bestÀllning som innehÄller information om önskad lÀngd och diameter. DiametermÀtning i skördare genomförs idag med berörande teknik som i takt med att kraven för trÀproduktion ökar kommer vara tvungen att förbÀttras alternativt bytas ut.I tidigare studier har beröringsfri diametermÀtning med lasertriangulering genomförts som visar att en ökad mÀtnoggrannhet gÄr att uppnÄ, men att robustheten för ett sÄdant system mÄste öka för att kunna anvÀndas i praktiken. I studierna föreslÄs förbÀttring av mÀtsystemets algoritm som ett naturligt nÀsta steg för att öka robustheten.I detta examensarbete utvecklas en algoritm som med mÀtdata frÄn det ovan nÀmnda systemet strÀvar efter att göra en robust diametermÀtning. I algoritmen löses tvÄ delproblem dÀr det första Àr att identifiera bra mÀtdata genom sökning och eliminering av extremvÀrden och det andra Àr att anpassa en trÀdmodell för att utifrÄn denna berÀkna diametern.

Styrbeteenden för autonoma agenter i trafikmiljö

Denna rapport beskriver styrbeteenden för autonoma agenter och utvÀrderar hur anvÀndbar den tekniken Àr för att skapa flexibla agenter i kontinuerliga miljöer. Arbetet undersöker hur vÀl det gÄr att anvÀnda styrbeteenden i en mer strikt kontrollerad miljö, nÀmligen biltrafik. De utvecklade agenterna agerar i en trafikmiljö dÀr de navigerar för att följa en vÀg och undvika kollisioner med andra agenter. Agenterna anvÀnder en kombineringsarkitektur som gör det möjligt att anvÀnda olika berÀkningsmodeller. Agenterna Àr testade i tvÄ scenarion dÀr teknikens anvÀndbarhet och flexibilitet Àr studerad.

Fumigation av fraktcontainrar

Olika modeller har genom Ären tagits fram för att förenkla analys av aktiemarknaden. En relativt ny teknik Àr sÄ kallade artificiella neuronnÀt.Dessa modeller har visat sig lovande nÀr det gÀller att förutsÀgaaktiekurser. Projektets syfte Àr att hitta artificiella neuronnÀt som ger bra förutsÀgelser av framtida aktiekurser. Under projektet har ett mjukvarusystemsom genererar och trÀnar artificiella neuronnÀt av typen feedforward utvecklats för att kunna testa neuronnÀt med olika indata, struktur och trÀningsinstÀllningar. För att komma fram till vilka konfigurationer pÄ neuronnÀten som ger bra resultat har nÀten testats genom simulerad aktiehandel dÀr köp- och sÀljbeslut grundats pÄ neuronnÀtens förutsÀgelser.

1 NĂ€sta sida ->